Ne Olacak Kariyerim!

Geçen hafta sonu bir grup öğrenci arkadaşla keyifli bir sohbet gerçekleştirdim. Zamanın nasıl geçtiğini anlayamadım ve edindiğim intibaları sizlerle paylaşmak istedim.

Öğrenci arkadaşların ortak sıkıntısı kariyer gelecekleri ile ilgiliydi aslıda.Kimi isteyerek kazanmış ama okulundan memnun değil kimi de sevmediği bir branşta okuma sürecinde.Onları hem dikkatle dinledim hemde bilgi ve tecrübe dahilinde dilim döndükçe yardımcı olmaya çalıştım.

Genelde öğrenci arkadaşlara mezun olunca ne yapacaksın diye sorulduğunda;

” Daha karar vermedim,bir mezun olayım,askere gidip geleyim,biraz kafa dinleyeyim gibi ” klasik cevapları sıklıkla duyarız.

Çoğu öğrenci okuduğu zaman diliminin değerini ancak mezun olunca hele ki iş arama sürecine girdiklerinde daha iyi anlamaktadır.Zira artık iş dünyası nitelikli,deneyimli ve donanımlı adayları tercih ediyor.Mezun öğrenci sayısı çoğaldıkça haliyle iş alanlarının darlığı veya genişliğine bağlı olarak iş bulma sürecine katılan genç adayı sıkı bir süreç beklemektedir.

Genç arkadaşlar eğitim aldıkları dönemlerde;

  • Yanlış tercihlerde bulunarak okumaya çalışıyorlar,farkına vardıklarında ise  ya yarıda bırakıyorlar ya da tekrardan sınava girerek başka bir bölümü okumaya çalışıyorlar,
  • Çalışmak istediği sektörleri araştırmıyorlar,
  • Staj yapmıyor ya da stajın önemini yeteri kadar bilemiyorlar,
  • Sosyal sorumluluk projelerinde yeterince yer almıyorlar,
  • Kişisel eğitimine önem vermiyorlar,(dil,mesleki bilgi geliştirme sertifika,seminer vb)
  • Sahip olduğu  olanakları doğru değerlendiremiyorlar.

Gerçek şu ki eğitim sistemimizin dört dörtlük olduğu söylenemez.Hayat şartları da malum artık okumak maddi imkanların genişliğine de bağlı.Aileler evladım okusun diyerek yoğunu varını bu işe adıyor.Aslında bu iki taraf içinde zorlu bir durum olsa gerek.

Öğrenci arkadaşlara nacizane tavsiyem;

  • Yeteneklerinize,güçlü yönlerinize hitap eden sevdiğiniz bir branşta eğitim almaya bakın,zaman ve emeğinizi israf etmeyin,
  • Ara dönemlerde/tatillerde bir yerde part time çalışmaya bakın,
  • İş hayatı size iş kültürünü,iş süreçlerini öğretmekle kalmayıp o işe uygun olup olmadığınızı da anlamanızı sağlayacaktır. Böylelikle kişisel yeteneklerinizi ve güçlü yönlerinizi fark edecek ona göre de eğitim ve kariyer hayatınızla ilgili adımları atacaksınız.
  • İmkanınız varsa yabancı dilinizi geliştirmek için yurt dışı eğer yok ise biraz zamanınızdan ve bütçenizden fedakarlık yaparak dil öğrenmeye çalışın,
  • İnternet’i ve sosyal medya kanallarını sadece eğlence aracı olarak değil kişisel gelişim aracı olarak da kullanmaya bakın,
  • Mutlaka kişisel bir site veya blogunuz olsun.Kişisel veya mesleki düzenli yazılar yazmaya bakın.Blog tutmak üretkenliğinizi ve bilgi düzeyinizi yansıtır.Aynı zamanda özgeçmiş görevi görür.(Ayrıca blog yazmak çok okumayı ve araştırmayı da size aşılayacaktır)
  • Mezun olunca çalışacağınız  alanla ilgili olarak sosyal medyadan kurum/kişileri takip edin.Bilgi,tecrübelerinden yararlanın.Onlarla sürekli iletişim halinde olun.
  • Okuduğunuz alanla ilgili sertifika programlarına,seminer ve panellere katılın,sektörel faaliyetleri takip edin,
  • Mesleki bilgilerinizi ders kitaplarla sınırlamayın.Bol bol mesleki blog/kitap okuyun.Okuyun anlayın yorumlayın.
  • Ve son olarak ta yenilgiler karşısında asla pes etmeyin,sabırlı ve azimli olun.
Değerli  arkadaşlar!
Gerek eğitim hayatınızda gerekse kariyer hayatınızda sizlere başarılar dilerim.
2 thoughts on “Ne Olacak Kariyerim!

  1. Gökhan bey,
    Bu yazınızda çok katılacağım çıkarımlara yer vermişsiniz.
    Özeliklede ÖZGÜN ve FARK OLUŞTURAN KİŞİSEL ÇABALAR ve ARAŞTIRMALAR çok çok önemli,
    her aşamada ve hepimiz için.

    Sağlık ve başarılarınızın devamını dilerim.

    .

  2. Nedim Bey,değerli yorumlarınız ile katkıda bulunduğunuz için çok teşekkür ederim.Elimden geldiğince gerçekleri yansıtmaya çalıştım.Haklısınız özgün ve fark oluşturan kişisel çabalar ile araştırmalar çok önemli bir mevzu..
    Umarım genç arkadaşlar farkındadırlar 🙂

Bir Cevap Yazın

